Duurzaamheid is een belangrijk punt van zorg voor overheden, bedrijven en het publiek over de hele wereld. Met elke maand die voorbijgaat, maken we kennis met nieuwe, innovatieve manieren om ‘groener’ te zijn.
Op persoonlijk vlak kan dat zijn door het gebruik van een herbruikbare waterfles, winkelen met tassen voor het leven of kiezen voor het kopen van naakte producten (producten zonder verpakking). Aan de zakelijke kant schakelen bedrijven over van plastic naar papieren verpakkingen, introduceren ze veganistische variaties van hun producten en werken ze samen met andere bedrijven om gesloten kringlopen te vormen. Bedrijven erkennen de verandering in de behoeften en het gedrag van de consument en hun eigen verantwoordelijkheid op het gebied van het milieu. De Telegraph meldde dat bijna de helft van de Britse bedrijven van plan is om tussen nu en de zomer van 2021 hun milieugerelateerde uitgaven te verhogen.
De bovengenoemde veranderingen in het gedrag van klanten en bedrijven resulteren in extra eisen voor de kleefstofindustrie en in een diepgaandere overweging van de keuze van de kleefstof en de prestaties ervan.
Verpakking met hotmelt lijm
Verpakking is een gebied dat een aanzienlijke impact heeft op het milieu. En omdat de verpakking een belangrijke toepassing is voor lijmen, is het zeker een gebied dat nadere aandacht verdient en waar de lijmindustrie zich aan moet houden.
Volgens het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) bestaat bijna de helft van het vast stedelijk afval uit voedingsmiddelen en verpakkingsmateriaal voor voedingsmiddelen. Als het gaat om de schade die de mensheid aanricht aan de planeet, is verpakkingsafval een groot deel van het probleem. Gelukkig helpen documentaires zoals David Attenborough’s Blue Planet dit te benadrukken en moedigen ze mensen aan om hun kennis over de voordelen van hergebruik en recycling van verpakkingen te vergroten.
Recentelijk zijn er echter nieuwe termen als ‘biologisch afbreekbaar’, ‘composteerbaar’ en ‘biobased’ opgedoken voor zowel verpakkingsmaterialen als lijmen, maar de kennis achter deze termen is nogal wazig. Het is duidelijk geworden dat de consument meer informatie over materialen nodig heeft en meer instructies om te helpen bij het recyclen. Vandaag de dag kiezen mensen ervoor om biologisch afbreekbare verpakte producten te kopen in plaats van andere vormen van verpakking, omdat ze gehoord hebben dat het beter is voor de planeet, omdat ze ze ze verkeerd weggooien, ze doen potentieel meer kwaad dan goed. Laten we eens uitpraten…
Biologisch afbreekbaar, composteerbaar en op biologische basis – wat betekenen ze eigenlijk?
- Biologisch afbreekbaar: Een voorwerp of stof wordt als biologisch afbreekbaar beschouwd als het door bacteriën of andere levende organismen kan worden afgebroken en zo vervuiling kan voorkomen. Technisch gezien is bijna alles biologisch afbreekbaar, maar de meeste dingen doen er honderdduizenden jaren over om biologisch af te breken, terwijl ‘biologisch afbreekbare producten’ meestal gemaakt zijn van duurzame materialen en plantaardige bijproducten en veel sneller worden afgebroken.
Het probleem met biologisch afbreekbare producten is dat wanneer ze naar de stortplaats worden gestuurd, ze vaak begraven worden, wat betekent dat de nuttige bacteriën niet kunnen overleven door gebrek aan zuurstof. Als gevolg daarvan breken deze producten anaëroob (zonder zuurstof) af, waardoor het broeikasgas methaan ontstaat. Op sommige stortplaatsen wordt het methaan opgevangen om elektriciteit te produceren (biogasinstallaties), maar op de meeste stortplaatsen gebeurt dat niet. Het is daarom beter om biologisch afbreekbare producten in een commerciële composthoop te deponeren of naar een recyclage-installatie te sturen. - Composteerbaar: Om als composteerbaar te worden beschouwd, moeten industriële verpakkingen voldoen aan de specifieke eisen van de Europese norm EN 13432. Composteerbare kunststoffen moeten bijvoorbeeld na 12 weken uiteenvallen en na zes maanden volledig biologisch afbreekbaar zijn. Composteerbare producten worden gemaakt van natuurlijke materialen zoals zetmeel en breken volledig af tot compost (meestal in een industriële composteerinstallatie met gecontroleerde omstandigheden) zonder dat er toxische resten ontstaan. Als ze op de juiste manier worden afgevoerd, worden de composteerbare producten volledig afgebroken en kunnen ze vervolgens worden gebruikt om meer grondstoffen te verbouwen.
- Biobased: Biogebaseerde producten zijn producten die afkomstig zijn van planten en andere hernieuwbare materialen uit de landbouw, de zee en de bosbouw. Het USDA Certified Bio-based Product label dat u op veel verpakkingen ziet staan, geeft het percentage biobased content aan.
Hoewel recycleerbare, composteerbare, biologisch afbreekbare, retourneerbare en herbruikbare verpakkingen allemaal als geldige vormen van duurzame verpakkingen worden beschouwd, vragen consumenten en fabrikanten zich vaak nog steeds af wat het beste is voor de planeet, want elke vorm heeft zijn eigen voor- en nadelen.
Kunststofverpakkingen en het milieu
Hoewel kunststofverpakkingen vaak door de pers uit elkaar worden gescheurd, kunnen ze duurzaam zijn als ze op de juiste manier worden gebruikt en beheerd. Het proces van het omzetten van gebruikte materialen in iets nieuws houdt producten langer uit de buurt van de stortplaats en vaak wordt vergeten dat de productie van plastic ongeveer de helft van de energie verbruikt als alternatieve materialen. Kunststof is ook een lichtgewicht verpakkingsmedium, waardoor er minder energie nodig is voor het transport van verpakte plastic goederen. Studies hebben namelijk aangetoond dat het totale verpakkingsverbruik van verpakkingsmassa, energie en broeikasgasemissies zou toenemen als er geen plastic verpakkingen beschikbaar zouden zijn en alleen andere materialen zouden worden gebruikt.
Het nadeel van ‘standaard’ kunststoffen (en ook papier) is dat ze slechts een paar keer kunnen worden gerecycled voordat ze als onbruikbaar worden beschouwd, terwijl materialen als glas, metaal en aluminium eindeloos kunnen worden gerecycled.
Terwijl het nu algemeen bekend is dat plastic voor eenmalig gebruik gevaarlijk is voor het milieu – met name voor onze oceanen – evolueren plastic verpakkingen. Je kunt nu composteerbare en biologisch afbreekbare kunststoffen vinden (hoewel deze niet ‘gemakkelijk’ te recyclen zijn) en plastic verpakkingen die 100% recyclebaar zijn.
Onlangs is restaurant McDonalds overgestapt op papieren alternatieven voor 100% recyclebare plastic rietjes, maar het is net aan het licht gekomen dat deze papieren rietjes nog niet recyclebaar zijn en weggegooid moeten worden. Dit is slechts één voorbeeld van de steeds groeiende lijst van bedrijven die ‘groene veranderingen’ doorvoeren, maar zoals u ziet kunnen veranderingen lastig zijn (vooral voor grote bedrijven) en is er veel diepgaand onderzoek nodig om weloverwogen keuzes te maken.
Het is duidelijk een uitdagende tijd voor verpakkingsspecialisten en merkeigenaren, omdat ze de juiste balans moeten vinden tussen de veiligheid, het gemak en de duurzaamheid van hun producten.
De verpakking van morgen
De consumenten en bedrijven van vandaag de dag bewegen zich in de richting van duurzame verpakkingen, dat is de ontwikkeling en het gebruik van verpakkingen die leiden tot een betere duurzaamheid. Hierbij wordt gekeken naar de gehele levenscyclus van de verpakking, vanaf de toeleveringsketen, de basisfunctie en het nut voor de consument tot aan het einde van de levensduur. Lijmen zullen in dit proces een cruciale rol spelen.
De discussie over welk type verpakking het beste is voor het milieu is nog steeds gaande, maar na een toename van de soorten plastic verpakkingen die op de markt worden gebracht als ‘biologisch afbreekbaar’ of ‘(thuis) composteerbaar’, heeft FEICA (de Vereniging van de Europese Lijmen- en Afdichtingsmiddelenindustrie) onderzocht of deze soorten verpakkingen gunstig zijn in de context van de circulaire economie – het economische systeem dat gericht is op het elimineren van afval en het voortdurend gebruik van hulpbronnen.
In een rapport van Eunomia concludeerde FEICA dat: “In dit stadium is het bewijs zwak ten gunste van een bepaald agronomisch voordeel in verband met composteerbaar plastic materiaal in compost of digestaat. Een deel van de koolstof uit de biologisch afbreekbare kunststoffen lijkt in de biomassa te zijn verwerkt, maar ten minste de helft gaat ‘verloren’ aan CO2-uitstoot in de lucht. Dit leidt tot de conclusie dat bij de materiaalkeuze voor producten en verpakkingen voorrang moet worden gegeven aan recycleerbaarheid boven composteerbaarheid”.
Zowel consumenten als fabrikanten worden zich blijkbaar meer bewust van de milieu-impact van de producten die ze kopen of produceren. Maar zonder een duidelijk akkoord over wat echt het beste is voor de toekomst, beginnen deskundigen de kant te kiezen en identificeren zij hergebruik van biogebaseerde of duurzame, ethisch verantwoorde producten als een meer permanente oplossing voor een duurzamer productaanbod op lange termijn. Het is echter de moeite waard om op te merken dat het duurzaamheidsdebat zich in hoog tempo ontwikkelt en dat dit advies vandaag wellicht morgen door iets anders wordt vervangen.